Kunst en marketing

Iemand zei me dat je marketing als volgt kunt bedrijven: je vertelt je potentiële klant dat je een oplossing hebt voor zijn of haar probleem. Zo gaat het in ieder geval met deodorantreclame: u bent waarschijnlijk bang dat u niet optimaal geurt, wij hebben een oplossing. Het is bij marketing niet per se noodzakelijk dat het een echt probleem is waar je een oplossing voor te bieden hebt. Je mag ook een probleem verzinnen.

Zelfs al ben je niet in de markt om problemen van anderen te verzachten of op te lossen, dan is het toch in ieder geval de bedoeling dat je weet wat je klant nodig heeft, waar hij of zij behoefte aan heeft. Hoe moet een kunstenaar dat doen? Een kunstenaar wordt in deze tijd geacht zich als ondernemer, als een creatieve ondernemer te gedragen. Weten wat de markt is, inspelen op behoeften van potentiële klanten, dat is wat nodig is. In je atelier opgaan in je eigen proces is niet voldoende. En misschien is dat ook wel goed.

Welk probleem zou ik als kunstenaar voor jou als toeschouwer of klant op kunnen lossen? Welke behoefte heb jij om mijn maaksels te zien of aan te schaffen? Als kunstenaar wil ik me daar eigenlijk niet meer bemoeien. Ik heb er geen mening over. Het beschouwen van kunst is net zo’n individuele zaak als het maken ervan. Dus weet jij alleen wat het voor je kan betekenen om je bloot te stellen aan houten vormen of kleuren op papier. Ik ga daar niet over.

Als creatief ondernemer moet ik een geheel andere toon aanslaan en is deze kunstenaarsopvatting geen klantentrekker. Daarom laat ik nu even kort de creatief ondernemer in mij aan het woord, terwijl de kunstenaar zich terugtrekt tussen de coulissen:

Kunst verrijkt je leven. Het brengt je in contact met vergeten delen van jezelf. Je zult je vrijer voelen als je een tekening van mijn hand aan je muur hangt. Zo’n houten creatuur, die is geboren in mijn werkplaats, wordt je vriend. Je zult er telkens weer een nieuwe associatie bij hebben. Je gaat er van houden. Het wordt een deel van je omgeving, van je dagelijks leven. Je kunt vergeten dat het er is en dan kun je er op onverwachte momenten met nieuwe ogen naar kijken. Er zijn geen algemene richtlijnen, maar als deskundige raad ik aan om regelmatig kunst tot je te nemen. Neem mijn werk op in je dieet. Haal het in huis. Je zult er geen spijt van krijgen.

Inmiddels zijn er veel blogs verschenen. Daarom heb ik trefwoorden toegevoegd. Je kunt lezen van nieuw naar oud, maar je kunt ook klikken op een trefwoord waar je meer van wilt weten.
Alle trefwoorden:

100 woorden (8) dieren (21) dingen (5) droom (9) eten (11) gedicht (7) gesprek (37) hmm (1) hmmm (55) kunst (35) lang geleden (23) muziek (6) sorry (2) Stella (7) van een afstandje (33) verkeer (6) winkel (6)